zwiększ czcionkęzmień kontrast

Przedszkole Gminne im. Krasnala Hałabały w Grodzisku Wielkopolskim

ROZWÓJ MOWY DZIECKA



Chcąc ułatwić dzieciom prawidłowy rozwój mowy warto stosować ćwiczenia mające na celu kształtowanie prawidłowego toru oddechowego oraz rozwijające sprawność aparatu artykulacyjnego. Przygotowałam dla Państwa propozycję ćwiczeń, aby ułatwić Państwu pracę z dziećmi w domu. Mam nadzieję, że ćwiczenia będą owocne i przyniosą wiele radości Dzieciom i Rodzicom.

Ewelina Bogaczyk-Ratajczak


Ćwiczenia oddechowe

- dmuchanie na watę, papierek, wiatrak, piórko itp.

- dmuchanie na zawieszone przedmioty,

- robienie bąbli w szklance z wodą przy użyciu słomki,

- puszczanie baniek mydlanych,

- zdmuchiwanie płomienia świecy,

- podczas kąpieli dmuchanie na statki, piłeczki, zabawki do kąpieli,

- nadmuchiwanie balonów,

- chuchanie na ręce,

- wąchanie kwiatków,

- wciąganie powietrza nosem, wydychanie ustami ,

- wdech i wydech przez usta,

- przepychanie powietrza z jednego policzka do drugiego,

- przenoszenie za pomocą słomki papierowych kropelek, płatków, chrupek,

- naśladowanie śmiechu.



Ćwiczenia narządów mowy

- kląskanie językiem- naśladowanie odgłosu kopyt konia,

- dotykanie czubkiem języka górnych zębów od wewnętrznej strony przy szeroko otwartych ustach (język szeroki, a nie spiczasty),

- oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych ustach ,

- naśladowanie mycia zębów językiem przy otwartych ustach,

- przytrzymywanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach,

- cofanie języka w głąb jamy ustnej,

- „malowanie” podniebienia językiem (język szeroki),

- naśladowanie mlaskania,

- wypychanie językiem policzków przy szeroko otwartych ustach,

- rozszerzanie języka- łopatka,

- cmokanie przy wysuniętych i zaokrąglonych wargach,

- naśladowanie rybki,

- wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu- ryjek świnki,

- wysuwanie warg do przodu, otwieranie ich i zamykanie,

- nakładanie jednej wargi na drugą,

- utrzymywanie ołówka między wargami,

- przytrzymywanie słomki górną wargą,

- przepychanie powietrza wewnątrz jamy ustnej, z prawej na lewą stronę i odwrotnie,

- ziewanie przy nisko opuszczonej żuchwie- „lew”,

- chrząkanie- zabawa w świnkę,

- naśladowanie karetki eo, eo, eo, policji io, io, io, straży iu, iu, iu przesadnie wymawiając samogłoski,

- parskanie wargami- „konik”,

- mocne zaciskanie ust i przesuwanie ich na boki – „króliczek”,

- oblizywanie językiem policzków od wewnątrz,

- różne śmieszne miny .



Miś Uszatek” ( dziś nasz język będzie misiem Uszatkiem, a buzia domkiem)

Miś obudził się wcześnie rano- przeciągnął się i poziewał. Zrobił poranną gimnastykę- kilka podskoków (unoszenie języka do góry na wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychamy policzki językiem). Nadeszła pora śniadania. Miś był bardzo głodny! Na śniadanie zjadł słodki miodek (oblizujemy wargi). Potem umył zęby (oblizujemy językiem górne zęby najpierw przy zamkniętej buzi, potem przy otwartej). Wyjrzał przez okno (wysuwamy język z jamy ustnej). Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami). Dzieci zobaczywszy to zaprosiły go an wycieczkę do lasu.



Co słychać na wsi?”

Co słychać? Zależy gdzie?

Na łące słychać: Kle, kle!

Na stawie: Kum, kum!

Na polu :Ku-ku, ku-ku!

Przed kurnikiem: Kukuryku!

Ko- ko-ko-ko-ko!- w kurniku.

Koło budy słychać: Hau, hau!

A na progu: Miau…

A, co słychać w domu!

Nie powiem nikomu!


ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA PREZENTACJI:

ROZWÓJ MOWY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM